Isiklik areng > Ärevus

Olen nelja lapse ema. Viimase raseduse ajal hakkas mul tekkima ärevus, sest oli raske rasedus. Peale lapse sündi ärevus jätkus, hakkasid tekkima paanikahood koos kõikide sümptomitega, mis on neile omased. Pöördusin arstide poole ja soovitati alustada antidepressantide kuuriga. Ühe aasta võtsin neid, augustikuus lõpetasin ravimite võtmise järk-järgult. Umbes kaks nädalat tagasi hakkasin uuesti ärevust tundma, tööl on pingeline aeg ja muret on ülepea laste tervise pärast, et ei jääks keegi haigeks praeguses olukorras. Ise olen kristlane ja saan aru, et ei peaks nii palju muretsema, abikaasa toetab, kuid ikkagi ei suuda mitte muretseda ja selle foonil tekib ärevus ja kerged paanikahood. Kuidas peaks antud olukorras tegutsema ja mida saaksin ette võtta?

Vastab superviisor ja perenõustaja Heidi Rätsep:

Mõistan, et Teie ärevuse tekitajaks on peamiselt tervisega seotud teemad ning lisaks veel pingeline aeg tööl. Oma tervise pärast aeg-ajalt muretsemine on tavapärane ja normaalne. Kui aga ärevus ja muremõtted kasvavad väga suureks ning enamik aega kulub ainult muretsemiseks, mis omakorda häirib igapäevaseid tegevusi (pere- ja töösuhteid jm), siis soovitan lisaks ravimitele proovida ka kognitiivset käitumisteraapiat, kus saab tegeleda oma mõtete ja käitumise uurimisega. Abiks võib olla ka kogemusnõustaja, kes on olnud samasuguses olukorras ja kellel on samasugune kogemus. Julgustan lisaks lugema ka spetsiaalselt vaimse tervise teemadele keskendunud veebilehte peaasi.ee.

Oluline on teada, et ärevus iseenesest ei ole ebaloomulik ning seda on võimalik leevendada, õppides ärevusega paremini toime tulema. Ärevuse kasvades oleks hea võtta aeg maha ja vastanduda ärevusele mõne muu sobiliku tegevusega, et teadlikult nii kehaliselt, emotsionaalselt kui ka hingeliselt rahuneda. Füüsiline tegevus (jalutamine jm) ja lõdvestustehnikate kasutamine (sügav ja aeglane hingamine) aitab parandada enesetunnet lühikese ajaga. Kristlase jaoks on hingeliseks toeks ja meeleseisundi muutmiseks palvetamine. Palves saab oma muremõtteid Jumalaga jagada ja paluda Temalt juhatust hingerahu leidmiseks. Sellised ärevusele vastanduvad tegevused juhivad ärevusest eemale, annavad võimaluse end paremini tunda ning aitavad tulla tagasi elus oluliste inimeste, tegevuste ja väärtuste juurde. Väikeste sammudega ärevuse vastu astudes ja erinevaid muid tegevusi proovides on võimalik jõuda uute taipamisteni ja saada tagasi usk enda toimetulekusse.

18.10.2020